Ile jest nośników reklamy zewnętrznej w Polsce?
Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej (IGRZ) zaprezentowała dane dotyczące ilości nośników reklamy w branży według stanu na dzień 31 grudnia 2009 roku.
Liczba nośników reklamy w Polsce wyniosła w dniu 31 grudnia 2009 roku łączną liczbę 99.071 sztuk, wliczając nośniki wszystkich formatów – od standardowych, przez poszczególne formaty oraz konstrukcje nietypowe. Liczba ta zawiera także wykorzystywane wyłącznie czasowo konstrukcje na ścianach budynków. Liczba nośników elektronicznych, zaliczanych do Digital Signage wyniosła w tym czasie 13.450 sztuk - informuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ.
Poniższe zestawienie pokazuje szczegółowe liczby nośników w poszczególnych kategoriach według stanu na dzień 31 grudnia 2009 roku:
Nośnik reklamy |
Ogólna liczba nośników
31.12.2009 r. |
Standardowe |
23.536 |
Frontlight 6 x |
14.455 |
Frontlight 12 x |
821 |
Frontlight 12 x |
1.026 |
Nośniki małego formatu |
34.781 |
Pozostałe nośniki |
926 |
CLP |
20.200 |
Backlight 6 x |
976 |
Backlight 8 x |
500 |
Backlight scroll |
1.705 |
Pozostałe nośniki podświetlane |
145 |
Łączna liczba nośników |
99.071 |
- Rynek nośników reklamy out of home w Polsce jest ustabilizowany, choć wskazuje lekkie tendencje spadkowe. Łączna liczba nośników oscyluje wokół stu tysięcy, mimo, że w kolejnych latach zwiększa się ilość firm, które raportują do igrz. W niniejszym raporcie brak informacji niektórych firm regionalnych, które nie przekazują danych o stanie swojego posiadania do igrz. Dotyczy to przede wszystkim firm, które w większości prowadzą działalność w zakresie nośników małego i wielkiego formatu.
Liczba standardowych nośników typu frontlight 12 m² zmniejszyła się w ciągu minionego roku o ponad cztery tysiąc sztuk (w ciągu ostatnich sześciu lat o blisko 12 tysięcy). Świadczy to o kontynuowaniu działań branży na rzecz zmian jakościowych na polskim rynku out of home.
Firma Clear Channel Poland zrezygnowała w ostatnich dwóch latach praktycznie z tego typu powierzchni ekspozycyjnych. Największe firmy (AMS S.A., Cityboard Media, Clear Channel Poland, News Outdoor Poland oraz Ströer out of home media) postawiły na rozwój sieci nośników typu frontlight 18 m². Generują bowiem dużo większe przychody i stają się podstawowymi nośnikami dla kampanii wizerunkowych - informuje Kaczoń.
- W najbliższych latach można oczekiwać zmian ilościowych w zakresie rozwoju sieci nośników typu city light. Jest to związane z planowanym na ten rok projektem „Przystanek Komunikacji Miejskiej w Warszawie”. O ile przedsięwzięcie to zostanie rzeczywiście zrealizowane (po jedenastu latach uzgodnień i negocjacji), w ciągu trzech lat może powstać nawet blisko sześć tysięcy nowych powierzchni ekspozycyjnych w stolicy (formatu 120 x 180 cm, zintegrowanych z wiatami przystankowymi). Będzie to dla miasta zupełnie nowa jakość. Uważamy, że sieci nośników typu city light mogą się rozwijać także w innych centrach miast – dodaje Kaczoń.
Biorąc pod uwagę łączną liczbę posiadanych nośników reklamy, największą ich liczbą dysponuje firma AMS S.A. (47.063), dalej Ströer (17.551) oraz Mini Media (9.845) i Clear Channel Poland (8.409).
Główni właściciele nośników reklamy w Polsce w poszczególnych kategoriach (i formatach powierzchni ekspozycyjnych) wraz z ich stanem posiadania w dniu 31.12.2009 roku:
Standardowe |
31.12.2009 |
Udział w rynku |
Ströer out of home media |
11.911 |
50,61 % |
AMS S.A. |
9.460 |
40,19 % |
Inne |
2.165 |
9,20 % |
Łącznie |
23.536 |
100,00 % |
Frontlight 6 x |
31.12.2009 |
Udział w rynku |
Cityboard Media |
4.917 |
34,01 % |
Ströer out of home media |
3.343 |
23,13 % |
News Outdoor |
2.560 |
17,71 % |
Clear Channel |
2.003 |
13,86 % |
AMS S.A. |
1.362 |
9,42 % |
Inne |
270 |
1,87 % |
Łącznie |
14.455 |
100,00 % |
Frontlight 12 x |
31.12.2009 |
Udział w rynku |
News Outdoor Poland |
652 |
79,42 % |
Supersigns |
101 |
12,30 % |
Headz |
51 |
6,21 % |
Inne |
17 |
2,07 % |
Łącznie |
821 |
100,00 % |
Frontlight 12 x |
31.12.2009 |
Udział w rynku |
Cityboard Media |
621 |
60,53 % |
JETLine |
311 |
30,31 % |
News Outdoor Poland |
61 |
5,94 % |
Inne |
33 |
3,22 % |
Łącznie |
1.026 |
100,00 % |
Nośniki małego formatu |
31.12.2009 |
Udział w rynku |
AMS S.A. |
22.176 |
63,76 % |
Mini Media |
9.845 |
28,31 % |
Clear Channel Poland |
1.138 |
3,27 % |
Inne |
1.622 |
4,66 % |
Łącznie |
34.781 |
100,00 % |
CLP |
31.12.2009 |
Udział w rynku |
AMS S.A. |
11.869 |
58,76 % |
Clear Channel |
4.974 |
24,62 % |
Ruch |
1.950 |
9,65 % |
Business Consulting |
858 |
4,25 % |
Inne |
549 |
2,72 % |
Łącznie |
20.200 |
100,00 % |
Backlight 6 x |
31.12.2009 |
Udział w rynku |
AMS S.A. |
954 |
97,75 % |
Inne |
22 |
2,25 % |
Łącznie |
976 |
100,00 % |
Backlight 8 x |
31.12.2009 |
Udział w rynku |
AMS S.A. |
327 |
65,40 % |
Clear Channel |
72 |
14,40 % |
Gigaboard |
44 |
8,80 % |
Headz |
42 |
8,40 % |
Ströer out of home media |
15 |
3,00 % |
Łącznie |
500 |
100,00 % |
Backlight scroll |
31.12.2009 |
Udział w rynku |
Ströer out of home media |
1.032 |
60,53 % |
AMS S.A. |
673 |
39,47 % |
Łącznie |
1.705 |
100,00 % |
Poniżej przedstawiamy w celach porównawczych zestawienie liczbowe podstawowych nośników reklamy w Polsce w latach 2003 – 2009 w ujęciu rocznym (do końca 2006 roku statystyki nie ujmowały takich firm jak: BP Media z firmami z grupy, Ruchu S.A. oraz Warexpo, a do końca 2008 roku firm: Defi, Headz, Koneser, Outdoor3miasto i Żak).
Nośniki reklamy |
31.12.
2003 |
31.12.
2004 |
31.12.
2005 |
31.12.
2006 |
31.12.
2007 |
31.12.
2008 |
31.12.
2009 |
Standardowe
|
35.479 |
34.585 |
34.678 |
33.481 |
30.065 |
27.732 |
23.536 |
Frontlight
6 x |
5.616 |
6.306 |
6.879 |
9.238 |
11.748 |
14.185 |
14.455 |
Frontlight
12 x |
łącznie 862* |
565 |
671 |
672 |
803 |
801 |
821 |
Frontlight
12 x |
345 |
406 |
615 |
858 |
1.008 |
1.026 |
|
CLP
|
16.869 |
18.663 |
18.746 |
19.005 |
21.087 |
20.755 |
20.200 |
Backlight
6 x |
914 |
882 |
917 |
969 |
1.083 |
985 |
976 |
Backlight
8 x |
85 |
89 |
92 |
163 |
277 |
448 |
500 |
Backlight scroll** |
0 |
0 |
0 |
265 |
1.572 |
1.924 |
1.705 |
Nośniki
małego formatu |
34.453 |
32.564 |
32.742 |
35.806 |
46.424 |
35.587 |
34.781 |
* Na koniec 2003 roku liczba nośników typu frontlight 12 x 3 m oraz 12 x 4 m podawana była w raporcie IGRZ łącznie.
** Nośniki typu backlight scroll wprowadzone zostały na rynek Polski w roku 2006 przez dwie firmy: Ströer („superscroll) oraz AMS S.A. („cityscroll”) i posiadają po trzy zmieniające się powierzchnie ekspozycyjne (lub więcej). W powyższej tabeli podano na koniec 2006 roku liczbę konstrukcji, na koniec kolejnych lat zaś liczbę powierzchni ekspozycyjnych.
Informacja o stanie nośników DIGITAL SIGNAGE w Polsce:
Liczba
miejscowości,
w których
zlokalizowane
są nośniki |
Liczba obiektów,
w których
zlokalizowane
są nośniki |
Liczba nośników
w sieci DS |
Liczba nośników
cyfrowych |
Liczba nośników
Wielkoformatowych
LED |
Ogólna liczba
nośników |
238
|
1.733 |
2.935 |
10.460 |
55 |
13.450 |
Nośniki w sieci DS z podziałem na wielkość:
Format |
|
|
|
|
|
|
|
|
Liczba |
149 |
62 |
570 |
2.036 |
21 |
42 |
53 |
2 |
Nośniki zlokalizowane w marketach w dziale RTV (Neonet, Saturn, Media Markt, Carrefour):
od |
10.460 sztuk |
Zestawienie obejmuje firmy „pierwszej piątki (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS S.A., Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of home Media oraz News Outdoor Poland. Raport zawiera także dane firm: euroAWK, BP Media (wraz z podmiotami z grupy), Business Consulting, Defi, Gigaboard Polska, Globart, Headz Marketing Partner, JETLine, Koneser, Mini Media, Outdoor3Miasto, Ruch S.A., Schulz Media, Supersigns, Warexpo i firmy Żak. Informacja zawiera również ogólne dane przekazane przez Stowarzyszenie Polish Digital Signage Association.
Dołącz do dyskusji: Ile jest nośników reklamy zewnętrznej w Polsce?