Grupa Lotos będzie potrzebowała 2,7-3,0 mld zł
Grupa Lotos będzie potrzebowała 2,7-3,0 mld zł środków zewnętrznych na finansowanie segmentu wydobycia ropy, na który zaktualizowana strategia przewiduje wydatkowanie 5,1 mld zł w latach 2006-2012 wobec 0,5 mld zł planowanych wcześniej, poinformował we wtorek wiceprezes Mariusz Machajewski.
"Zapotrzebowanie na środki zewnętrzne w segmencie upstreamu to 2,7-3,0 mld zł" - powiedział Machajewski na spotkaniu z dziennikarzami. Dodał, że nakłady w tym segmencie wzrosły w nowej strategii o 4,6 mld zł do 5,1 mld zł.
Informując w poniedziałek wieczorem o zaktualizowanej strategii, Lotos podał, że w związku z jej realizacją przewidywane jest korzystanie z finansowania zewnętrznego, jednak w żadnym okresie relacja długu netto do kapitałów własnych nie powinna przekroczyć wartości 0,8.
Wiceprezes powiedział, że ok. 2,0 mld zł to środki, które już są w zasobach segmentu. "Petrobaltic ma ok. 0,5 mld zł gotówki, a pozostałe 1,5 mld zł zostanie wygenerowane jako cash flow w ciągu pięciu lat" - wyjaśnił.
Machajewski podkreślił, że rozwój w tym segmencie będzie realizowała spółka wydobywcza Petrobaltic i grupa będzie bazowała na jej aktywach.
We wtorek Grupa Lotos poinformowała, że nakłady inwestycyjne na realizację jej strategii w latach 2006-2012 wzrosły do 12,9 mld zł z 7,3 mld zł (czyli o 5,6 mld zł).
Oprócz wzrostu nakładów na segment wydobywczy, Grupa Lotos przewiduje wzrost o 0,2 mld zł do 6,7 mld zł wydatków inwestycyjnych w segmencie operacyjnym (w tym ok. 5,2 mld zł na program pro-rozwojowy "10+") oraz o 0,8 mld zł do 1,1 mld zł w segmencie handlu.
Zaktualizowana strategia przewiduje osiągnięcie 10% udziału w rynku detalicznym paliw w 2012 roku (wobec ponad 7% w 2006 r.), osiągnięcie w tym czasie 30% udziału w rynku hurtowym paliw (wobec ponad 26% w 2006 r.). Nowe elementy strategii to: "wejście w segment stacji automatycznych" oraz "20% udziału w sprzedaży paliw na autostradach po zakończeniu głównej części programu budowy autostrad".
Przedstawiciele spółki podali, że w ramach rozwoju segmentu handlowego ma powstać ok. 250 nowych stacji paliw.
Dołącz do dyskusji: Grupa Lotos będzie potrzebowała 2,7-3,0 mld zł