SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Fałszywa reklama do wycofania

Firma Biotonic oferująca w sprzedaży wysyłkowej artykuły wspomagające odchudzanie naruszyła prawo - uznał Prezes UOKiK

W jego ocenie informacje dotyczące działania oferowanego specyfiku prezentowane w reklamie są nieprawdziwe. Jednocześnie UOKiK nakazał wycofanie kwestionowanej reklamy

Firma Biotonic oferuje w sprzedaży wysyłkowej artykuły wspomagające odchudzanie m.in. pastylki Extra Fit. Ogłoszenia reklamujące specyfik były publikowane wielokrotnie w czasopismach wysokonakładowych.

Podstawą wszczęcia postępowania przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów była treść ogłoszenia, zachęcająca do zakupu pastylek Extra Fit. Według reklamy stosowanie preparatu powoduje redukcję masy tłuszczowej o 1 kg w ciągu 24 godzin, konsument nie musi jednocześnie zmieniać dotychczasowych przyzwyczajeń żywieniowych - Możesz jeść tyle, ile chcesz, ani też podejmować dodatkowej aktywności fizycznej - Schudła ponad 16 kilogramów bez żadnej diety i gimnastyki. Reklama powołuje się na działalność Międzynarodowego Instytutu Odchudzania, który zgodnie z ogłoszeniem rozprowadza pastylki Extra Fit w całej Europie oraz zapewnia, że jest to sposób powszechnie stosowany w Kanadzie i USA, by schudnąć.

W trakcie postępowania UOKiK ustalił, że nie ma żadnych dowodów potwierdzających skuteczność pastylek Extra Fit, jakiej konsument mógłby oczekiwać po lekturze ogłoszeń reklamowych. Firma Biotonic potwierdziła jednocześnie, że Międzynarodowy Instytut Odchudzania, to jej dział marketingowy, zajmujący się rozprowadzaniem produktów zbliżonych do pastylek Extra Fit - a nie jak mógł odczytać konsument wiarygodna i specjalistyczna instytucja badawcza. Potwierdza to tezę, że użycie profesjonalnie brzmiącej nazwy miało na celu wyłącznie zwiększenie zaufania potencjalnych klientów do treści reklamy.

Zdaniem Prezesa UOKiK, działanie firmy prowadzi do tego, że wprowadzany w błąd konsument podejmuje decyzje handlowe o zakupie preparatu Extra Fit na podstawie nieprawdziwych informacji przedstawionych przez producenta. Praktyka stosowana przez przedsiębiorcę godzi również w zasady uczciwej konkurencji ze szkodą dla innych firm.

UOKiK dopatrzył się również nieprawidłowości w ofertach stosowanych przez firmę Biotonic. Brakuje w nich m.in. informacji o prawie konsumenta do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni. Dodatkowo producent nie określa terminu dostawy zamówionych towarów, a także powołuje się na nieaktualne przepisy dotyczące sprzedaży konsumenckiej.

Powyższe działania spółki Biotonic, zdaniem Urzędu stanowią praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów polegającą na naruszaniu obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji. Wobec powyższego nie mogą być dalej stosowane. Prezes UOKiK nie nałożył na przedsiębiorcę kary, ponieważ nie przewiduje takiej możliwości ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Jeśli jednak Biotonic nie zastosuje się do prawomocnej decyzji Prezesa i nie zaprzestanie działań naruszających przepisy, możliwe będzie nałożenie na niego kary do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu decyzji.

Dołącz do dyskusji: Fałszywa reklama do wycofania

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl