SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Nowe prawo autorskie w Polsce. Facebook zmienia widoczność linków

Od piątku obowiązuje w Polsce nowelizacja prawa autorskiego pozwalająca wydawcom tradycyjnym negocjować wynagrodzenie za ich treści od koncernów cyfrowych. W odpowiedzi na Facebooku linki do serwisów wielu wydawców są dużo mniej widoczne niż dotychczas.

fot. unsplash.comfot. unsplash.com

Nowelizacja prawa autorskiego została ostatecznie przyjęta przez parlament pod koniec lipca, a w połowie sierpnia podpisana przez prezydenta. W efekcie protestów środowisk twórców filmowych oraz wydawców tradycyjnych (ci drudzy na początku lipca przeprowadzili akcję pod hasłem „Politycy! Nie zabijajcie polskich mediów!”) w ustawie znalazły się zapisy pozwalające im domagać się opłat za wykorzystywanie ich treści przez platformy internetowe. W przypadku filmów i seriali chodzi głównie o platformy streamingowe, a w przypadku mediów - m.in. o Google i Meta Platforms.

Co zmienia nowelizacja prawa prasowego

Jak już informowaliśmy, zmiany w prawie prasowym wdrażają do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 17 kwietnia 2019 r. Pierwsza, zwana dyrektywą SATCAB II, ma stworzyć warunki umożliwiające szersze rozpowszechnianie w państwach członkowskich programów telewizyjnych i radiowych pochodzących z innych państw członkowskich. Druga zaś, zwana dyrektywą DSM, była unijną odpowiedzią na wyzwania związane z rozwojem technologii cyfrowych w obszarze prawa autorskiego.

Przepisy wprowadzają m.in. nowe formy dozwolonego użytku utworów, przedmiotów praw pokrewnych i baz danych (eksploracja tekstów i danych, zwielokrotnianie dla zachowania zbiorów dziedzictwa kulturowego) oraz znacznie modyfikują formy już istniejące w unijnym prawie (korzystanie z utworów na potrzeby edukacji zdalnej).

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

W ustawie uregulowano kwestie związane m.in. z ujednoliceniem zasad licencjonowania usług reemitowania utworów oraz rozpowszechnianiem programów radiowych i telewizyjnych udostępnionych w drodze wprowadzenia bezpośredniego.

Wprowadzono także dozwolony użytek na potrzeby naukowe, dydaktyczne i zachowania zbiorów, rozszerzoną licencję zbiorową, nowe prawo pokrewne dla wydawców prasy oraz nową postać dozwolonego użytku baz danych objętych ustawą z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

Ustawa wprowadza przepisy dookreślające konieczność zagwarantowania twórcom godziwego i odpowiedniego do zakresu udzielonego prawa, charakteru i zakresu korzystania oraz korzyści wynikających z korzystania z utworu wynagrodzenia. Współtwórcy utworu audiowizualnego oraz artyści wykonawcy będą uprawnieni m.in. do stosownego wynagrodzenia z tytułu publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym oraz stosownego wynagrodzenia z tytułu reemitowania utworu.

Nowelizacja wprowadza kilka praktycznych zmian:
- możliwość przeprowadzenia mediacji między wydawcami a platformami cyfrowymi w przedmiocie określenia wynagrodzenia za wykorzystywanie treści dziennikarskich, 
- tantiemy dla twórców z tytułu wyświetlania filmów i seriali w internecie (tzw. tantiemy ze streamingu), 
- wprowadzenie nowego prawa pokrewnego dla wydawców prasy do cyfrowego korzystania z treści dziennikarskich,
- ujednolicenie zasad odpowiedzialności dostawców usług udostępniania treści online za naruszeń praw autorskich.

CZYTAJ TEŻ: Meta blokuje rosyjskie media w swoich aplikacjach

Reakcja Facebooka: linki do wydawców mniej widoczne

Wraz z wejściem nowelizacji w życie Facebook zmienił w Polsce sposób prezentacji linków prowadzących do serwisów wydawców tradycyjnych. Dotychczas wraz z odnośnikiem pojawiał się tytuł , główna grafika i początek tekstu. Obecnie wyświetlany jest jedynie tytuł.

Zmiany wprowadzono w piątek na fanpage'ach wielu serwisów: zarówno czołowych portali horyzontalnych, jak też serwisów tematycznych (m.in. portalu Wirtualnemedia.pl) oraz witryn regionalnych i lokalnych. W pierwszej kolejności pojawiły się w aplikacji mobilnej Facebooka, a na wielu fanpage'ach są też widoczne w wersji przeglądarkowej.

W tej sytuacji wiele portali częściej stosuje wcześniejsze rozwiązanie w celu podwyższenia widoczności swoich treści na Facebooku. Do wpisu dołączana jest grafika ze zdjęciem lub główną tezą artykułu (taka grafika nie jest linkiem, więc kliknięcie w nią nie przenosi do tekstu), natomiast link zamieszczany jest w treści wpisu albo pierwszym komentarzu pod nim.

Meta Platforms: przepisy w Polsce niezgodne z dyrektywą

W komunikacie dla użytkowników Meta Platforms wskazuje, że art. 15 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z 17 kwietnia 2019 r. wprowadził nowe zapisy o prawie pokrewnym obowiązującym w przypadku określonych publikacji prasowych.

Koncern wyjaśnił, że w miarę wdrażania dyrektywy w państwach członkowskich UE „poddaje te przepisy ocenie i określa najlepszą strategię dla swoich użytkowników, wydawców i całej platformy Facebook, uwzględniając nowe lokalne zobowiązania”. - Polska wdrożyła własną interpretację artykułu 15 w swoich lokalnych przepisach wchodzących w życie 20 września 2024 r. Jednak wdrożenie w Polsce nie jest zgodne z zakresem lub warunkami artykułu 15, co powoduje, że nie ma jasności co do stosowania nowych przepisów - uważa Meta Platforms.

- Jest to podejście tymczasowe w oczekiwaniu na wydanie wytycznych dotyczących zakresu artykułu 15 przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w odniesieniu do podobnych przepisów wykonawczych we Włoszech. Opublikujemy aktualizacje, gdy tylko TSUE udzieli dalszych wyjaśnień - zaznacza firma.

CZYTAJ TEŻ: Google i Meta miały zawrzeć tajną umowę. Ws. reklam dla nastolatków

Meta Platforms w komunikacie dla mediów podkreśla, że linki są publikowane na Facebooku przez samych wydawców, „gdyż redakcje czerpią korzyści z przekierowanego ruchu i zyskują nowych odbiorców”.

- Jednocześnie treści informacyjne nie przyciągają naszych użytkowników i nie są dla nas znaczącym źródłem przychodów. Jak wcześniej informowaliśmy, na całym świecie linki do artykułów informacyjnych stanowią mniej niż 3 proc. tego, co ludzie widzą w Aktualnościach, a z informacji jakie dostajemy od użytkowników wynika, że nie chcą oni, aby treści polityczne dominowały wśród tego, co widzą na Facebooku - zaznacza koncern.

Facebook to zdecydowanie najpopularniejsza platforma społecznościowa w Polsce. Jak niedawno opisywaliśmy, w lipcu 2024 roku przyciągnął u nas 24,53 mln użytkowników (czyli 82,61 proc. wszystkich polskich internautów), każdego średnio na 14 godzin, 41 minut i 21 sekund (według badania Mediapanel).

Dołącz do dyskusji: Nowe prawo autorskie w Polsce. Facebook zmienia widoczność linków

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Paweł Tutka
Czy ktoś wie kto realnie odpowiada, zarządza Facebook Poland sp. z o.o. ?

Pytam, bo kilka tygodni temu Facebook zablokował moje konto i do tej pory nie mam technicznej możliwości odwołania od tej decyzji. Nie mam też realnej możliwości kontaktu z tą firmą. Mam zablokowany przez FB dostęp do wielu innych funkcji. Zablokowano mnie, bo ktoś inny założył sobie konto na instagramie, gdzie naruszył zasady regulaminu. Proszę o pomoc !!!
odpowiedź
User
nrl
Wprowadzacie w błąd z tantiemami, to nie jest nowe wynagrodzenie dla twórców, ale konieczność przepuszczania wynagrodzeń dla twórców przez organizacje zbiorowego zarządzania.
odpowiedź
User
PK
To teraz zobaczymy, komu pierwszemu zmięknie dzida. Na serwisy typu wp.pl ludzie przestaną w ogóle zaglądać.
odpowiedź