Duże zmiany w regionalnym czytelnictwie dzienników. Nowi liderzy w siedmiu województwach
W siedmiu województwach zmienili się liderzy czytelnictwa dzienników w okresie od kwietnia do września 2015 roku względem analogicznego okresu rok wcześniej - wynika z badania PBC opracowanego przez portal Wirtualnemedia.pl.
Z czwartego na pierwsze miejsce w województwie dolnośląskim awansował „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska), podczas gdy w tym samym okresie rok wcześniej najchętniej czytana była „Gazeta Wyborcza” (Agora). „Fakt” zanotował wzrost wskaźnika czytelnictwa o 5,20 pkt. proc. do 15,13 proc., a „Gazeta Wyborcza” w okresie od kwietnia do września 2015 roku miała wynik na poziomie 10,35 proc., po spadku o 1,26 pkt. proc.
>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki
Na pierwsze miejsce (z czwartego) w województwie lubelskim awansowała „Gazeta Wyborcza” (Agora), która zanotowała wzrost wskaźnika czytelnictwa o 2,69 pkt. proc. do 10,67 proc. W analogicznym okresie rok wcześniej najchętniej czytany był „Dziennik Wschodni” (Corner Media), który w fali kwiecień - wrzesień 2015 nie został ujęty w badaniu. Jego wynik wyniósł wówczas 10,90 proc.
W województwie łódzkim nowym liderem czytelnictwa został „Express Ilustrowany” (Polska Press Grupa). Wskaźnik czytelnictwa tego dziennika względem analogicznego okresu rok wcześniej zwiększył się o 2,73 pkt. proc. i wyniósł 20,58 proc. Natomiast czytelnictwo będącego liderem rok temu „Dziennika Łódzkiego” (Polska Press Grupa) zmniejszyło się o 2,72 pkt. proc. do 17,13 proc.
W Małopolsce z trzeciego na pierwsze miejsce awansował „Dziennik Polski” (Polska Press), podczas gdy w tym samym okresie rok wcześniej najchętniej czytany był „Fakt”. „Dziennik Polski” zanotował jednak spadek wskaźnika czytelnictwa o 0,21 pkt. proc. do 9,15 proc., a wynik „Faktu” w badanym okresie uplasował się na poziomie 7,76 proc., po stracie o 4,46 pkt. proc.
Najchętniej czytanym dziennikiem w województwie mazowieckim została „Gazeta Wyborcza”. Wskaźnik czytelnictwa tego dziennika względem analogicznego okresu rok wcześniej jednak zmniejszył się o 3,08 pkt. proc. i wyniósł 10,51 proc. Natomiast czytelnictwo będącego liderem rok temu „Faktu” zmniejszyło się o 7,21 pkt. proc. do 7,99 proc.
W województwie pomorskim nowym liderem czytelnictwa został „Dziennik Bałtycki” (Polska Press Grupa). Wskaźnik czytelnictwa tego dziennika względem analogicznego okresu rok wcześniej zwiększył się o 2,22 pkt. proc. i wyniósł 16,63 proc. Natomiast czytelnictwo będącego liderem rok temu „Faktu” zmniejszyło się o 4,20 pkt. proc. do 10,89 proc.
Najchętniej czytanym dziennikiem w województwie warmińsko-mazurskim również został „Fakt” (awansował on z trzeciej lokaty). Wskaźnik czytelnictwa tego dziennika względem analogicznego okresu rok wcześniej zwiększył się o 3,30 pkt. proc. i wyniósł 6,58 proc. Natomiast tytuł „Gazeta Olsztyńska / Dziennik Elbląski” (Edytor) w najnowszej fali nie został uwzględniony w badaniu, a jego wynik w fali kwiecień - wrzesień 2014 wyniósł 14,53 proc. (wówczas tytuł ten był liderem).
Dolnośląskie |
Grupa: 15 - 75 lat (N = 759) |
Grupa: 16 - 59 lat (N = 556) |
Procent respondentów |
||
Fakt |
15,13% |
13,48% |
Polska Gazeta Wrocławska |
12,60% |
12,12% |
Gazeta Wyborcza |
10,35% |
11,25% |
Metro |
5,18% |
4,82% |
Super Express |
4,39% |
3,04% |
Nasze Miasto |
3,48% |
3,68% |
Dziennik Gazeta Prawna |
2,08% |
2,56% |
Przegląd Sportowy |
1,84% |
1,88% |
Puls Biznesu |
1,51% |
1,78% |
Rzeczpospolita |
1,46% |
1,79% |
Gazeta Lubuska |
0,28% |
0,38% |
Parkiet Gazeta Giełdy |
0,07% |
0,09% |
Wirtualnemedia.pl |
||
Kujawsko-pomorskie |
Grupa: 15 - 75 lat (N = 544) |
Grupa: 16 - 59 lat (N = 461) |
Procent respondentów |
||
Gazeta Pomorska |
20,67% |
21,75% |
Fakt |
10,18% |
9,69% |
Gazeta Wyborcza |
8,93% |
9,72% |
Express Bydgoski |
5,07% |
5,34% |
Super Express |
5,06% |
4,90% |
Przegląd Sportowy |
4,08% |
4,41% |
Nowości – Dziennik Toruński |
3,53% |
3,52% |
Rzeczpospolita |
1,92% |
2,21% |
Metro |
1,81% |
2,00% |
Dziennik Gazeta Prawna |
1,56% |
1,84% |
Puls Biznesu |
0,06% |
0,07% |
Wirtualnemedia.pl |
||
Lubelskie |
Grupa: 15 - 75 lat (N = 572) |
Grupa: 16 - 59 lat (N = 435) |
Procent respondentów |
||
Gazeta Wyborcza |
10,67% |
8,26% |
Fakt |
10,61% |
9,52% |
Super Express |
6,67% |
6,90% |
Polska Kurier Lubelski |
5,96% |
5,19% |
Przegląd Sportowy |
2,94% |
3,16% |
Dziennik Gazeta Prawna |
1,66% |
1,85% |
Rzeczpospolita |
1,14% |
1,49% |
Nasze Miasto |
0,60% |
0,79% |
Parkiet Gazeta Giełdy |
0,34% |
0,45% |
Metro |
0,22% |
0,29% |
Puls Biznesu |
0,15% |
0,20% |
Wirtualnemedia.pl |
||
Lubuskie |
Grupa: 15 - 75 lat (N = 268) |
Grupa: 16 - 59 lat (N = 201) |
Procent respondentów |
||
Gazeta Lubuska |
33,21% |
27,67% |
Fakt |
10,68% |
7,81% |
Gazeta Wyborcza |
5,00% |
4,65% |
Przegląd Sportowy |
3,84% |
3,67% |
Super Express |
2,80% |
2,30% |
Rzeczpospolita |
1,94% |
1,52% |
Nasze Miasto |
1,49% |
0,23% |
Dziennik Gazeta Prawna |
0,97% |
1,30% |
Metro |
0,26% |
0,17% |
Wirtualnemedia.pl |
||
Łódzkie |
Grupa: 15 - 75 lat (N = 659) |
Grupa: 16 - 59 lat (N = 504) |
Procent respondentów |
||
Express Ilustrowany |
20,58% |
18,40% |
Polska Dziennik Łódzki |
17,13% |
17,01% |
Gazeta Wyborcza |
7,33% |
6,95% |
Fakt |
6,79% |
6,43% |
Przegląd Sportowy |
4,86% |
5,86% |
Nasze Miasto |
4,22% |
4,79% |
Metro |
4,10% |
4,79% |
Super Express |
2,75% |
1,66% |
Dziennik Gazeta Prawna |
1,08% |
1,41% |
Rzeczpospolita |
0,80% |
0,94% |
Parkiet Gazeta Giełdy |
0,33% |
0,43% |
Wirtualnemedia.pl |
||
Małopolskie |
Grupa: 15 - 75 lat (N = 870) |
Grupa: 16 - 59 lat (N = 652) |
Procent respondentów |
||
Dziennik Polski |
9,15% |
8,38% |
Gazeta Wyborcza |
8,49% |
9,84% |
Polska Gazeta Krakowska |
8,24% |
8,35% |
Fakt |
7,76% |
7,06% |
Metro |
3,78% |
3,97% |
Super Express |
2,74% |
2,84% |
Dziennik Gazeta Prawna |
2,06% |
2,75% |
Przegląd Sportowy |
1,86% |
2,06% |
Rzeczpospolita |
1,86% |
2,33% |
Nasze Miasto |
1,18% |
1,29% |
Sport |
0,25% |
0,15% |
Puls Biznesu |
0,14% |
0,19% |
Parkiet Gazeta Giełdy |
0,11% |
0,15% |
Wirtualnemedia.pl |
||
Mazowieckie |
Grupa: 15 - 75 lat (N = 1 358) |
Grupa: 16 - 59 lat (N = 1 135) |
Procent respondentów |
||
Gazeta Wyborcza |
10,51% |
10,81% |
Fakt |
7,99% |
7,42% |
Przegląd Sportowy |
7,08% |
7,25% |
Super Express |
5,13% |
4,78% |
Metro |
4,94% |
4,27% |
Dziennik Gazeta Prawna |
3,42% |
3,64% |
Echo Dnia |
2,38% |
2,33% |
Rzeczpospolita |
2,10% |
1,91% |
Nasze Miasto |
0,43% |
0,28% |
Polska Dziennik Łódzki |
0,18% |
0,10% |
Puls Biznesu |
0,13% |
0,08% |
Parkiet Gazeta Giełdy |
0,04% |
0,05% |
Wirtualnemedia.pl |
||
Opolskie |
Grupa: 15 - 75 lat (N = 266) |
Grupa: 16 - 59 lat (N = 214) |
Procent respondentów |
||
Nowa Trybuna Opolska |
15,76% |
15,79% |
Gazeta Wyborcza |
9,84% |
11,69% |
Fakt |
9,35% |
8,01% |
Super Express |
3,54% |
1,92% |
Rzeczpospolita |
3,47% |
3,57% |
Sport |
3,05% |
3,79% |
Dziennik Gazeta Prawna |
2,41% |
2,99% |
Przegląd Sportowy |
2,16% |
2,68% |
Polska Dziennik Zachodni |
1,51% |
0,77% |
Puls Biznesu |
0,27% |
0,33% |
Nasze Miasto |
0,09% |
0,11% |
Metro |
0,08% |
0,10% |
Dołącz do dyskusji: Duże zmiany w regionalnym czytelnictwie dzienników. Nowi liderzy w siedmiu województwach