Dean Possenniskie
BBC Global Channels 2. grudnia wprowadzi w Polsce cztery nowe kanały. W rozmowie z Wirtualnemedia.pl Dean Possenniskie, senior vice president BBC Global Channels zapowiada, że Polska stanie się centralą europejskiej ekspansji BBC.
Łukasz Kłosowski: Czemu BBC zdecydował się wejść na polski
rynek?
Dean Possenniskie: Polska to dynamiczny, rozwijający się rynek telewizyjny, najbardziej konkurencyjny w Europie i, w związku z tym, bardzo atrakcyjny jako miejsce, gdzie chcielibyśmy stworzyć odnoszący sukcesy biznes. Możemy tu udowodnić wartość naszych kanałów. Ponieważ brand BBC jest tu dobrze znany i szanowany, mamy nadzieję, że w przyszłości pokażemy wiele jego nowych aspektów.
- Jak wygląda strategia BBC dla Europy Środkowo-Wschodniej?
Zarówno brand BBC, jak i nasze programy sprawdzają się znakomicie w Europie Środkowej i Wschodniej, bo ludzie chcą tu oglądać programy najwyższej jakości. Chcemy więc rozwijać naszą ofertę na tutejszych rynkach - w Rumunii, na Węgrzech, w Czechach, Serbii itd. W Warszawie istnieć będzie "centrala", kierująca wprowadzaniem naszych kanałów na rynki całego tego regionu.
- W jaki sposób BBC przygotowywało się do wejścia na nasz rynek?
Przeprowadziliśmy badania w grupach fokusowych oraz ilościowe, a także badania w obrębie rynku mediów. Wyniki badań na temat naszych planów były bardzo pozytywne. Zrozumieliśmy, że kanały BBC byłyby mile widziane na tutejszym rynku, głównie ze względu na wysoką jakość programów, oferowanych przez BBC i na to, że widzowie ufają naszej marce.
- Dlaczego jako partnera strategicznego wybrano Cyfrowy Polsat?
Cyfrowy Polsat to nie tylko platforma satelitarna wysokiej jakości, ale także platforma, która rozwija się najbardziej dynamicznie. Umowa z Polsatem pozwoliła nam wystartować ze wszystkimi czterema kanałami naraz. To sytuacja bez precedensu na tym rynku.
- Jak wyglądać będzie dystrybucja w przyszłości? Inne platformy, operatorzy kablowi?
Chcemy pracować i rozwijać wszystkie nasze kanały we współpracy ze wszystkimi operatorami sieci kablowych w Polsce. Ostatnio byliśmy sponsorami na konferencji PIKE, a to świadczy o naszym zaangażowaniu w tutejszy rynek telewizji kablowej. Toczymy z operatorami rozmowy o wprowadzaniu nowych kanałów do ich sieci.
- Dlaczego w nowych kanałach nie zaoferowano napisów, ani dubbingu?
Wyniki badań świadczyły o tym, że widzowie wolą lektorów - nie dotyczy to tylko kanału CBeebies, który będzie dubbingowany.
- Czy w nowych kanałach zobaczymy program znany z brytyjskiej anteny, czy będzie on dostosowywany do polskiego odbiorcy?
Kanały BBC będą pokazywać najlepsze programy BBC oraz zakupione przez nas pozycje. Propozycja programowa będzie dobrana tak, by pasowała do nawyków oglądania i trendów, popularnych wśród polskich widzów.
- Jakie programy, oprócz tych zaanonsowanych, zobaczymy w przyszłości?
Najważniejsze programy to:
BBC Entertainment
Show Catherine Tate, Doktor Who, Torchwood, Star Stories, Drop Dead
Gorgeous, Hustle, Life On Mars, Tajniacy, The Graham Norton
Show
CBeebies
Kucharz duży, kucharz mały, Roztańczone Beebies, Charlie i Lola,
Roly Mo Zaprasza, Zawiadowca Ernie, Supercyfry
BBC Knowledge (programy podzielone na pięć pasm tematycznych)
Top Gear (Nauka i Technologie), Praktykant (Biznes), Klasztor/Zakon
(Ludzie), Atomowe Sekrety (Przeszłość), Nowa Europa Michaela Palina
(Świat)
BBC Lifestyle (programy podzielone na sześć pasm
tematycznych)
Programy kulinarne Gordona Ramsaya, Jamesa Martina, Ricka Steina,
Masterchef oraz świetny serial Oz i James - przygoda z winem.
Także: Jak się nie ubierać oraz Mary, królowa sklepów (Moda i
styl), 10 lat mniej (pasma Moda i styl oraz Rozwój), Don't Die
Young oraz You Are What You Eat (Zdrowie), The Baby Borrowers
(Opieka nad dziećmi), Jak znaleźć męża (Rozwój).
- Wspomniał Pan o innych sposobach dystrybucji jak IPTV, telefonia komórkowa, pojawi się VOD. Kiedy i w jaki sposób będzie to wyglądało?
O IPTV rozmawiamy z siecią TPSA IPTV, jak również z głównymi operatorami telefonii komórkowej. VOD dostępne będzie już od grudnia na tych platformach, które w tej chwili oferują "wideo na żądanie" swoim klientom. Od grudnia będziemy także mieć własne, w pełni działające strony.
- Przewidziano otwarcie biura BBC. Czy warszawskie biuro będzie sprzedawać czas reklamowy?
Nie, tu pracować będziemy z At Mediami. To ta firma zajmie się sprzedażą czasu na naszych kanałach - z wyjątkiem CBeebies, który jest całkowicie wolny od reklam.
- Czy planujecie wybudować studia producenckie?
BBC Worldwide sprawdza, jakie są tu możliwości współpracy w zakresie produkcji. Chętnie będziemy pracować i z polskimi kanałami telewizyjnymi i z kanałami BBC. Dyskusje trwają - rozważamy różne wersje wydarzeń.
- Na jakim etapie przygotowań jest BBC jeżeli chodzi o kanał w HD, jak będzie wyglądał ten kanał, jaki zaoferuje kontent i czy od razu pojawi się w Polsce?
Kanał BBC HD jest w trakcje przygotowań. Będzie to unikalny produkt, kanał oferujący różne gatunki programów, od filmów fabularnych i rozrywki dla całej rodziny (np. Robin Hooda) czy filmów dokumentalnych, takich, jak choćby Superwulkan. Znajdzie się na nim miejsce na wspaniałe produkcje teatralne czy koncerty, a także na filmy przyrodnicze, czy programy o stylu życia. Kanał wejdzie na rynki europejskie - w tym na polski - w roku 2008.
- Czy zamierzacie w przyszłości wprowadzić w Polsce nowe kanały?
Gdy w 2008 roku wprowadzimy tu BBC HD, będziemy mieli skompletowane portfolio sześciu kanałów. To jedna z najsilniejszych ofert na rynku, skupimy się więc na wzmacnianiu naszych kanałów najlepiej, jak się da.
Rozmawiał: łk
Dołącz do dyskusji: Dean Possenniskie