SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Czy prowadzenie sklepu internetowego musi być trudne?

Rynek e-commerce rośnie z roku na rok, nie tylko w Stanach Zjednoczonych, Europie, ale również w samej Polsce.

Rośnie także świadomość, że nie wystarczy posiadanie samego prostego sklepu internetowego, ale ważne są działania marketingowe, które przyciągną internautów na serwis, nienaganna, ekspresowa obsługa klienta oraz narzędzia, które ułatwią zakupy potencjalnym zainteresowanym. Te i wiele innych czynników ma wpływ na sukces sklepu internetowego. Na rynku polskim mamy już ich wiele, ale tylko niektóre zdobyły popularność. Znaczącą pozycję zajął również techmarket.pl, który mimo krótkiego stażu, cieszy się już popularnością.

Początki techmarket.pl
Techmarket.pl został założony w czerwcu 2004 roku. Jest częścią firmy POLUSA Sp.zo.o., a jego założycielem jest Grzegorz Siwiński, przebywający obecnie w Stanach Zjednoczonych. To właśnie w USA mógł zaobserwować jak działają najwięksi giganci e-commerce i wyciągnąć odpowiednie wnioski.
Techmarket.pl od początku swojej działalności postawił na wysoki poziom obsługi oraz marketing. Wiedział, że bez tego nie będzie mógł osiągnąć zysków.

"Sprecyzowaliśmy nasz cel, grupę docelową, plan działań marketingowych i ruszyliśmy na podbój internetowej pajęczyny. Początki nie były łatwe, bo e-sklepów jest już na rynku sporo i obawialiśmy się, że będzie ciężko się wyróżnić. Jednak dzięki konsekwentnym akcjom marketingowym, udało nam się przebić." - mówi Anna Przybyszewska, Specjalista ds. marketingu.

Fakt, że internauci nie mają jeszcze 100% zaufania do sprzedaży internetowej, przekonał właściciela techmarket.pl do wynajęcia biura w centrum Wrocławia, aby klienci mogli osobiście odebierać zamawiane produkty, obejrzeć niektóre z nich oraz skorzystać z rady ekspertów. Szeroką ofertę stanowią głównie aparaty cyfrowe, kamery, palmtopy, laptopy, komputery stacjonalrne, przenośne odtwarzacze mp3. Jadnak Techmarket nie zamierza na tym poprzestać i ciągle poszerza swoją ofertę. "Trzeba iść z duchem czasu, obserwować rynek i wychodzić jemu naprzeciw. Co chwila pojawiają się jakieś nowości, dlatego musimy być na bieżąco, żeby nasi klienci chętnie do nas wracali." - mówi Specjalista ds. sprzedaży Paweł Kostera.

Początkowo Techmarketem i zapleczem zajmowały się dwie osoby. Z dniem dzisiejszym zespół liczy już około 11 osób. Zatrudnieni przedstawiciele handlowi nie są przypadkowymi osobami. Każdy z nich pasjonuje się nowoczesną technologią, aparatami cyfrowymi i innymi produktami z oferty sklepu. Ważne było, żeby osoba odpowiedzialna za kontakt z klientem, faktycznie umiała doradzić, udzielić odpowiedzi na każde pytanie.
Osoby, które decydują się na e-handel muszą liczyć się z tym, że takie przedsięwzięcie wymaga czasu oraz wkładu finansowego, niekoniecznie dużego. Jeżeli decyzją będzie otwarcie biura i mazgazynu, to koszty wzrosną. Trzeba zatrudnić magazyniera, księgową, fakturzystkę etc. Oczywiście z początkiem działalności nie ma takiej potrzeby, ale z czasem... wszystko zależy od zamierzeń inwestora, od tego co chce osiągnąć, czy tylko kilka zamówień na miesiąc, czy może kilkadziesiąt dziennie?

Interakcja z potencjalnym klientem
Założyciele sklepu nie chcieli, aby sklep był obojętny wobec internautów, dlatego został wyposażony m.in. w takie narzędzia, jak biuletyn informacyjny oraz ankietę. Przy każdym produkcie, potencjalny klient może zadać pytanie do specjalisty, wydrukować ofertę, pobrać cennik, czy przesłać do znajomego adres strony. Sam biuletyn cieszy się już dużą popularnością i liczy ponad 5 000 odbiorców, a lista adresatów cały czas się powiększa. Wysyłany jest dwa razy w miesiącu.
W celu ułatwienia zakupów swoim klientom, został wprowadzony ratalny system sprzedaży. Na dzień dzisiejszy klienci mają do wyboru dwie możliwości: Lukas Bank oraz GE Capital Bank.

Techmarket.pl korzysta także z modułu integracji e-sklepu z Allegro.pl. Dzięki temu może dotrzeć do większej rzeszy klientów, wystawiać swoje produkty na aukcjach i dodatkwo zapewnić allegrowiczom profesjonalną obsługę. Od początku działalności, Techmarket zdobył na Allegro blisko 1600 pozytywnych komentarzy, 16 neutralnych i ani jednego negatywnego. Poza tym ma status Super Sprzedawcy, co zwiększa jego wiarygodność w oczach kupujących. Allegro.pl nadał mu również najwyższy status - platynowy, który uzależniony jest od wielkości sprzedaży, utrzymywanej w ciągu 3 miesięcy poprzedzających kwalifikację.

Ciągłe zmiany
Należy pamiętać, że założenie sklepu i aktualizowanie oferty, nie wystarczy. Dobrze jest tworzyć strony informacyjne na temat nowości technologoicznych, polecać konkretne produkty, doradzać w danej dziedzinie, np. jak robić udane zdjęcia, gdzie je wywoływać.
Należy budować więź z potencjalnym klientem, edukować, przyzwyczajać do swojej oferty, do swojego sklepu, tworzyć programy lojalnościowe.

2 czerwca 2005 odbyła się premiera nowego Techmarketu, z odświeżoną grafiką oraz unowocześnioną strukturą. Między innymi, duży nacisk został położony właśnie na wspomniane programy lojalnościowe, które w Polsce są jeszcze niedoceniane. Zostało dodane kilka nowych narzędzi, m.in. takich jak: "Oferta dnia", kody promocyjne, lista sugerowanych produktów i akcesoriów, "Top Ten" oraz galeria, gdzie klienci mogą nadsyłać własnoręcznie wykonane zdjęcia. To jednak nie koniec zmian na stronie. W najbliższym czasie zostaną ujawnione kolejne odsłony nowego oblicza Techmarket.pl. Tak, jak i poprzednim razem, zmian w sklepie dokonuje zespół i-dotcom, który specjalizuje się m.in. w tworzeniu sklepów internetowych oraz doradztwie z zakresu
e-commerce.

Działania poza siecią internet
Dział marketingu Techmarket.pl postanowił wyjść z działaniami promocyjnymi również poza internet. Nawiązał współprace z niektórymi specjalistycznymi czasopismami z zakresu fotografii, m.in. z Biuletynem Fotograficznym, gdzie od dłuższego czasu pojawia się jego logo. Bierze udział w różnego rodzaju targach, nie tylko w Polsce. W tym roku specjaliści Techmarketu pojawili się na targach CES 2005 Consumer Electronics Show w Las Vegas w USA oraz na kilkudniowych targach międzynarodowych w Poznaniu.
Nie jest również obojętny na kulturę, dlatego wspomaga najwięszky blusowy festiwal południowozachodniej Polski - "Blues Brothers Day" (http://www.bbd.pl/mecenasi.php - 21 maja 2005).
W roku 2004 wspierał drużyny harcerskie, które nagrodziły Techmarket dyplomem z podziękowaniem.
Techmarket otwarty jest na młodych, dynamicznych ludzi, kulturę, sztukę. Nie pozostaje w cieniu, dzięki czemu znany jest coraz to większej liczbie osób.

Akcja komunijna 2005
W okresie majowym techmarket.pl wziął udział w zorganizowanej przez onet.pl akcji komunijnej. Akcja głównie odbywała się na stronach pasaz.onet.pl, gdzie wydzielony został osobny dział z propozycjami na komunię świętą. Oprócz tego do subskrybentów pasażu został wysłany mailing, a reklama wielokrotnie pojawiła się na głównej stronie onet.pl. Techmarket odnotował w tym czasie pięciokrotny wzrost statystyk w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Działanie w internecie nie jest może dziecinnie proste, ale wystarczy czasem trochę wiedzy specjalistycznej, pomysłowości i efekty z pewnością się pojawią. Jeżeli sami nie posiadamy takiej wiedzy, radzimy udać się po poradę do specjalistów. Nie należy się zniechęcać pierwszymi akcjami reklamowymi, które nie przyniosą wymiernych zysków. Mają one głównie charatker wizerunkowy, czyli celem jest przyciągnięcie jak najwięcej osób na serwis www, aby potencjalni klienci pamiętali o sklepie i przy najbliższej okazji wrócili dokonać zakupów.

Małgorzata Ślusarczyk, Marketing Manager i-dotcom.pl

Dołącz do dyskusji: Czy prowadzenie sklepu internetowego musi być trudne?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl