Crowley zainteresowany konsolidacją rynku telekomunikacyjnego
Crowley Data Poland (CDP), niezależny operator telekomunikacyjny dla biznesu, podtrzymuje zainteresowanie konsolidacją rynku telekomunikacyjnego w Polsce i przyznaje, że jego właściciel rozważa kupno Dialogu, Exatela lub TK Telecom - poinformował wiceprezes CDP Piotr Wieczorkiewicz.
Głównym udziałowcem CDP jest amerykańska firma telekomunikacyjna Crowley Data L.L.C. Na czele Crowley Group stoi George Crowley, który w tym roku podtrzymywał wcześniejsze deklaracje, że konsolidacja na rynku polskim jest nieunikniona i Crowley Group jest na nią gotowa.
"Jeśli chodzi o uczestnictwo w konsolidacji to tu się nic nie zmieniło i absolutnie jesteśmy zainteresowani cały czas, jedyny problem który w tej chwili istnieje to jest kwestia samych procesów prywatyzacyjnych" - powiedział Piotr Wieczorkiewicz, wiceprezes Crowlay Data Poland (CDP).
"Dialog jest jednym z rozważanych obiektów do konsolidacji, interesują nas też oczywiście Exatel i Telekomunikacja Kolejowa (TK Telecom). Każdy z tych obiektów ma swoje wady i zalety, i każdy sprawia, że ta układanka konsolidacyjna wygląda troszkę inaczej. Nie mnie jednak wszystkie firmy kontrolowane de facto przez skarb państwa są w spectrum zainteresowania Georga Crowley'a" - dodał.
Wczoraj nowy prezes Telefonii Dialog Piotr Mazurkiewicz mówił, że poza emisją nowych akcji spółki związaną z planowanym debiutem na GPW, mogłaby nastąpić też emisja tzw. pre-IPO dla inwestora. Dodał, że KGHM deklarował wolę 100-proc. wyjścia z inwestycji w Dialog i jeśli pojawiłaby się jakaś oferta ze strony inwestora, to właściciel zapewne by ją rozpatrzył.
Prezes Dialogu mówił, że celem jest osiągnięcie w krótkim czasie wartości spółki minimum 2,4 mld zł, czyli tyle, ile do tej pory zainwestował w Dialog KGHM. Niektórzy analitycy wyceniają Dialog na ok. 630 mln zł.
Według Wieczorkiewicza 2,4 mld zł to raczej dla wszystkich zbyt wysoka kwota za Dialog.
"Bez starannego due-diligence ciężko powiedzieć czy to jest za dużo czy za mało. Nikt nie powie, że to jest za mało, a raczej wszyscy powiedzą, że za dużo. Bez naprawdę starannego przyjrzenia się spółce ciężko się odnosić do jakichkolwiek kwot" - powiedział Wieczorkiewicz.
"Analitycy raczej odnoszą się do multiplikacji EBITDA i do średniej przyjętej dla branży" - dodał.
W 2007 roku przychody ze sprzedaży telefonii Dialog (liczone według PSR) wyniosły 496 mln zł, EBITDA 116 mln zł, a zysk netto 59 mln zł.
Usługi telefonii komórkowej na przełomie trzeciego i czwartego kwartału
Wieczorkiewicz powiedział też, że CDP chce wystartować z ofertą telefonii komórkowej jako wirtualny operator MVNO na przełomie trzeciego i czwartego kwartału 2008 roku, a obecnie prowadzone są testy.
Wcześniej spółka informowała, że chce oferować usługi telefonii komórkowej jako MVNO pod marką Crowley TeleMobile, a oferta będzie skierowana do obecnych i potencjalnych klientów biznesowych, małych i średnich firm zatrudniających do 250 osób.
"W tej chwili jesteśmy na etapie testów, które wypadają zaskakująco dobrze. Planujemy zaoferować komercyjnie te usługi na przełomie III i IV kw., w okolicach września, bo wchodzenie z czymkolwiek w wakacje to jest wydawanie pieniędzy bez sensu, dlatego jesień to jest moment, w którym chcielibyśmy się pojawić" - powiedział Wieczorkiewicz.
"Przede wszystkim chcemy zaoferować tę usługę naszym klientom, których jest ponad 5 tys., ale my w odróżnieniu od tego co było do tej pory popularne na rynku telefonii komórkowej patrzymy na ARPU i na klienta, który rzeczywiście płaci, a nie na liczbę kart SIM, czyli kart, które wyszły od operatorów i nie wiadomo co się z nimi dzieje" - dodał.
Powiedział też, że jeśli chodzi o ARPU z tej usługi na jakie liczy CDP, to szacunki i badania rynkowe przeprowadzone przez spółkę pozwalają oscylować w okolicy 100 zł na jedną kartę SIM sprzedaną do klienta biznesowego.
W grudniu 2007 roku Crowley Data Poland podpisała umowę partnerską z MNI, która z kolei ma umowę z PTK Centertel na korzystanie z infrastruktury tego operatora.
CDP podtrzymuje też prognozy na 2008 rok mówiące o wzroście przychodów o 17 proc. do 96 mln zł.
"Pierwszy kwartał poszedł lepiej niż planowaliśmy, a prognozy na drugi kwartał są również bardzo obiecujące. Jakieś szanse na przekroczenie 100 mln zł są, ale rynek nie jest łatwy i wzrost o 17 proc. bez akwizycji, jest doskonałym wynikiem" - powiedział Wieczorkiewicz.
W pierwszym kwartale 2008 roku przychody CDP wyniosły ok. 23 mln zł, a EBITDA niecałe 4 mln zł. Obecnie CDP ma ponad 5 tys. klientów.
W 2007 roku przychody spółki wzrosły o 16 proc. do 82,2 mln zł, a EBITDA wzrosła o 25 proc. do 12,55 mln zł. Liczba klientów CDP na koniec 2007 roku wzrosła do 4.800 z 3.802.
Crowley Data Poland, operator telekomunikacyjny rozpoczął działalność w 1999 roku. Jest dostawcą usług transmisji danych, usług głosowych oraz dostępu do internetu.
Dołącz do dyskusji: Crowley zainteresowany konsolidacją rynku telekomunikacyjnego