SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Coraz popularniejsze płatności mobilne i beacony

Do końca 2015 roku prawie 1/3 sklepów w USA i 15-20 proc. w Wielkiej Brytanii zainstaluje beacony, które komunikując się z tabletami i smartfonami klientów umożliwiają personalizację zakupów. W tym samym czasie na świecie przynajmniej raz w miesiącu 5 proc. smartfonów z technologią NFC zostanie użytych do płatności mobilnych - prognozuje firma doradcza Deloitte.

Według Deloitte, w tym roku dojdzie do znaczącego skoku w używaniu telefonów komórkowych do płatności mobilnych: 5 proc. z 600-650 mln smartfonów wyposażonych w NFC (Near Field Communication - komunikacja bliskiego zasięgu) ma zostać użytych w tym celu podczas zakupów.

W połowie 2014 roku w roli portfela przynajmniej raz w miesiącu wystąpiło mniej niż 2,5 mln smartfonów wyposażonych w technologię NFC, podczas gdy do końca tego roku może to być już nawet 32,5 mln telefonów.

Zainteresowanie wykorzystaniem nowoczesnych technologii w handlu ma się koncentrować także wokół beaconów, czyli małych nadajników, które nieustannie sygnalizują swoją obecność. Sygnał ten, odebrany przez aplikację mobilną, wykorzystując technologię Bluetooth Smart, pozwala nawiązać kontakt z użytkownikiem telefonu lub tabletu. W Wielkiej Brytanii 45 proc. właścicieli smartfonów zadeklarowało, że chce, aby sprzedawcy wysyłali im wiadomości, a 33 proc. z nich przyznało, że spersonalizowane wiadomości mają wpływ na ich decyzje zakupowe.

Nie bez znaczenia jest także fakt, że obecnie korzystanie z beaconów przez użytkowników wymaga spełnienia określonych warunków technologicznych. Przede wszystkim w telefonie musi być włączony Bluetooth i uruchomiona konkretna aplikacja, dzięki której odbiór informacji przesłanych za pośrednictwem beacona staje się możliwy.

Według raportu Deloitte, narzędziem, dzięki któremu handel tradycyjny może się uzupełniać ze sprzedażą internetową, jest system "click and collect", czyli "zamów online - odbierz w sklepie". Liczba lokalizacji w tym systemie w Europie ma wzrosnąć w 2015 roku do pół miliona, co stanowiłoby wzrost o 20 proc. w stosunku do roku ubiegłego. System "click and collect" umożliwia nabywcom odbiór towarów zakupionych przez internet w miejscach takich jak wydzielona przestrzeń sklepu, centrum handlowe, paczkomat lub punkty ogólnodostępne, takie jak poczta czy stacja kolejowa.

Według wyliczeń ekspertów Deloitte, z pół miliona punktów odbioru w systemie "click and collect", które mają powstać w tym roku w Europie, 333 tys. mają stanowić automatyczne skrytki i paczkomaty, 130 tys. - miejsca użyczone przez pośredników (np. poczta), a jedynie 37 tys. - sklepy. W Wielkiej Brytanii, w której e-commerce ma największy na świecie udział w handlu (13 proc.), "click and collect" stanowi 1/3 tej liczby. W ubiegłym roku Brytyjczycy złożyli w ten sposób 140 mln zamówień, a wartość rynku szacuje się na 8,7 mld dolarów - dwa razy więcej niż jeszcze w 2012 roku.

Eksperci Deloitte przeanalizowali również wpływ technologii cyfrowych na codzienne życie, w tym wyposażenie domów i mieszkań. Ich zdaniem do 2022 roku może być ok. 500 tzw. "inteligentnych urządzeń" podłączonych do domu. Przykładowo będą to inteligentne systemy oświetleniowe, ogrzewania, nawadniania trawników czy sprzęt AGD: ekspresy do kawy, lodówki i pralki. Jedną z barier, która nadal może ograniczać dynamiczniejszy rozwój internetu rzeczy w codziennym życiu są koszty zakupu i instalacji urządzeń – w wielu przypadkach nadal za wysokie dla części konsumentów.

Raport "The Deloitte Consumer Review. Digital Predictions 2015", opublikowany przez Deloitte UK, jest ściśle powiązany z corocznymi globalnymi prognozami Deloitte ”TMT Predictions”. Prognozy te oparte są na informacjach pochodzących od klientów firm członkowskich (w ramach sieci Deloitte) z całego świata, jak również o informacje wewnętrzne (przekazane przez pracowników, partnerów i menedżerów specjalizujących się w zagadnieniach TMT) oraz pogłębione wywiady z analitykami branżowymi i rozmowy przeprowadzone z organizacjami handlowymi.

 

Dołącz do dyskusji: Coraz popularniejsze płatności mobilne i beacony

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl