Coraz czwarty Polak planuje kupić samochód osobowy
Co czwarty badany planuje kupić samochód osobowy w ciągu najbliższego roku, wynika z badania firmy Gemius. Coraz rzadziej sprowadzamy samochody używane z rynków zachodnich (spadek o 17 proc.), ale już sam zakup samochodów z rynku wtórnego pozostaje prawie na niezmienionym poziomie.
Co czwarty (24 proc.) internauta zadeklarował chęć zakupu samochodu osobowego w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy. Większość z badanych zainteresowanych kupnem samochodu decyduje się na auto używane (68 proc.). Badani, którzy chcą zakupić auto nowe są w zdecydowanej mniejszości, jest ich 23 proc.
Jaka marka, ile wydać, jak zapłacić?
Badani planujący zakupić nowy samochód częściej wybierają marki z
segmentu premium (Mercedes, BMW), oraz marki z segmentu średniego,
takie jak Opel i Toyota. Więcej niż połowa ankietowanych
zadeklarowała, że są w stanie wydać na zakup auta więcej niż 70
tys. zł, a co trzeci badany jest w stanie wyłożyć od 30 do 70 tys.
zł. Prawie 2/3 respondentów chce kupić nowe auto za gotówkę.
Preferencje dotyczące zakupu samochodu z rynku wtórnego pokrywają się z preferencjami badanych, chcących kupić samochód nowy. Oprócz wymienionych marek jak Opel i Mercedes, w ich odpowiedziach występują także takie marki jak Audi i Fiat. Jednak ankietowani są w stanie zapłacić za takie auta zdecydowanie mniej. Więcej niż połowa z nich (54 proc.) chce na ten wydatek przeznaczyć do 15 tys. zł. Również kupujący samochód używany w większości chcą zapłacić za niego gotówką. Warte odnotowania jest to, że większość osób, która chce kupić samochód używany nosi się z zamiarem sprowadzenia go z zagranicy (53 proc.) i jest to znaczący spadek do roku ubiegłego, gdy w ten sposób auto decydowało się kupić 70 proc. badanych. Rynek skąd sprowadzane są auta się nie zmienił, nadal jest to Europa Zachodnia.
Internet - główny pomocnik przy wyborze
auta
Niezależnie od tego, czy kupowany samochód ma
być nowy czy używany, najpopularniejszą formą poszukiwania
informacji dotyczących kupna samochodu jest internet (55 proc. przy
kupnie auta nowego i 69 proc. przy kupnie auta z drugiej ręki). Co
ciekawe, oprócz informacji z internetu osoby kupujące auta używane
liczą także na opinie rodziny i znajomych, a osoby kupujące
samochody nowe liczą się bardziej z opiniami ekspertów w salonach
sprzedaży.
Przyszli nabywcy aut szukający opinii i informacji w internecie odwiedzają przede wszystkim popularne serwisy motoryzacyjne oraz przeglądają fora internetowe.
Kryzys a zakup auta
Co trzeci (33 proc.) badany odpowiedział twierdząco na pytanie, czy
kryzys gospodarczy miał wpływ na decyzję o kupnie auta. Każdy z
nich zadeklarował, że pod wpływem kryzysu, kupi samochód używany,
tańszy lub bardziej ekonomiczny niż wcześniej planował. Co ciekawe,
11 proc. osób, które nie planowały kupna samochodu w ciągu
najbliższych dwunastu miesięcy, zakomunikowało, że to właśnie
kryzys uniemożliwił im zrealizowanie planów dotyczących nabycia
auta.
Rządowe dopłaty zwiększają popyt na nowe
auta
Co drugi badany (54 proc.) posiadający samochód minimum 9-letni i
jednocześnie nie planujący zakupu auta w ogóle lub planujący zakup
auta używanego byłoby skłonny do skorzystania z programu dopłat
rządowych do zakupu nowych aut - obecnego w kilku krajach
europejskich instrumentu mającego w założeniach pomóc branży
motoryzacyjnej. W większości krajów dopłata taka polega na pokryciu
przez państwo części ceny nowego samochodu, pod warunkiem
zezłomowania starego auta. Oznacza to, że z dopłat skorzystałoby 13
proc. wszystkich badanych i ponad jedna piąta (21 proc.) badanych
zamierzających nabyć auto używane.
Badanie zrealizowano za pomocą ankiet emitowanych na witrynach internetowych, korzystających z bezpłatnej wersji systemu stat24 lub bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Ankiety były emitowane losowo w okresie od 6 do 15 czerwca 2009 roku. Analizą objęto 4 963 internautów w wieku co najmniej 16 lat. Z grupy tej wyodrębniono 1 190 osób planujących w ciągu najbliższego roku dokonać zakupu samochodu.
Dołącz do dyskusji: Coraz czwarty Polak planuje kupić samochód osobowy