SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Co piąty Polak dokonuje zakupów spontanicznie

Większość Polaków planuje codzienne zakupy, a spontaniczne decyzje podejmuje co piąty (20 proc.) z nas. Najważniejszym kryterium wyboru jest cena.

Wynika z opublikowanych w czwartek badań TNS OBOP, przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Czterech na dziesięciu konsumentów deklaruje, że wyboru najlepszych spośród dostępnych na rynku produktów i usług dokonuje pod wpływem reklam. Ponad połowa respondentów lubi czytać informacje o produktach, ale 44 proc. przyznaje, że są one dla nich często niezrozumiałe. Dla ponad połowy ankietowanych głównym kryterium decydującym o zakupie danego produktu jest jego cena.

- Podczas promocji i wyprzedaży często nabywamy towary, na które bez obniżki nie moglibyśmy sobie pozwolić. Aby nie żałować tych wyborów, warto pamiętać o podstawowych zasadach, które pozwolą nam uniknąć zakupowych pułapek oraz oszczędzić czas na dochodzenie swoich roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą - przestrzega rzecznik prasowy UOKiK Małgorzata Cieloch.

W związku z rozpoczęciem sezonowych wyprzedaży, przypomina o prawach konsumentów korzystających z "superokazji". Radzi porównywać oferty różnych sklepów i dobrze przemyśleć, czy dana rzecz jest nam rzeczywiście potrzebna. Podkreśla, że nie można zwrócić do sklepu towaru tylko dlatego, że przestał się podobać.

Tymczasem, jak wynika z badań TNS OBOP, aż 60 proc. konsumentów jest przekonanych, że sprzedawca ma obowiązek przyjąć pełnowartościowy towar, a jedynie niespełna 30 proc. ma świadomość, że zależy to tylko od jego dobrej woli.

Podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z handlowcem jest paragon. - Powinniśmy otrzymać go niezależnie od tego, czy zakupu dokonaliśmy w dużych sieciach handlowych, osiedlowym sklepie czy na bazarze - zwraca uwagę Cieloch.

Dodaje, że prawo do reklamacji przysługuje zawsze w przypadku zakupu wadliwego produktu. - Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową aż 2 lata. Reklamację składamy w sklepie - najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor) - informuje rzeczniczka.

  • Więcej informacji:
  • Polak

Dołącz do dyskusji: Co piąty Polak dokonuje zakupów spontanicznie

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl