SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

CMM w MarMuCommerce

Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku, jako jedyne muzeum w Polsce, rozpoczęło wdrażanie międzynarodowego projektu MarMuCommerce finansowanego z funduszy Unii Europejskiej

MarMuCommerce ma na celu stworzenie podstaw prawnych dla komercyjnej działalności muzeów, uczestniczących w projekcie, w tym Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku (CMM). Dzięki jego realizacji zostaną stworzone warunki dalszego rozwoju gdańskiej placówki kulturalnej.

MarMuCommerce jest pionierskim projektem w Europie, który ma umożliwić muzeom, mającym status organizacji typu non-profit, pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych. Obecnie statuty tych instytucji w większości krajów europejskich nie pozwalają na prowadzenie działalności komercyjnej w pełnym wymiarze.
W ramach przedsięwzięcia zostanie przeprowadzona analiza sytuacji wewnętrznej i zewnętrznego otoczenia CMM, co pozwoli na dokładne scharakteryzowanie potrzeb instytucji i oczekiwań osób ją odwiedzających. Dzięki badaniom muzeum uzyska m.in. dane dotyczące ilości turystów w regionie oraz ich miejsca pochodzenia. Będą one udostępnione władzom samorządowym, przedstawicielom lokalnego biznesu oraz organizacjom turystycznym. Ma to na celu rozwinięcie ich wzajemnej współpracy, umożliwiającej stworzenie bardziej atrakcyjnej oferty dla turystów.

Równolegle prowadzona będzie analiza sytuacji prawnej i statusu działalności muzeum. Stanie się ona podstawą do określenia możliwości podjęcia działań komercyjnych i wypracowania właściwego modelu biznesowego. Projekt zakłada również organizację szkoleń i warsztatów dla pracowników, dzięki którym zapoznają się oni z nowoczesnymi technikami zarządzania instytucją kulturalną. Ostatnim etapem wdrażania MarMuCommerce będzie przygotowanie komercyjnych internetowych ekspozycji wraz z ich szczegółowymi opisami. Będą one udostępniane na wielojęzycznej stronie www.emarcon.net. Całość realizacji projektu potrwa trzy lata.

"Wirtualne wystawy nigdy nie zastąpią wizyty w muzeum - mówi dr Jerzy Litwin Dyrektor Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku - Dla Centralnego Muzeum Morskiego stanowią jednak doskonałe uzupełnienie dotychczasowej oferty, a także umożliwiają promocję całego regionu na świecie. Zadaniem MarMuCommerce jest synchronizacja działań wszystkich partnerów i wykorzystanie doświadczeń jakie zdobyliśmy podczas realizacji projektu eMarCon. Najważniejszym jego elementem będzie jednak możliwość zaangażowania środowisk lokalnych i wzajemna promocja swych usług".

Program MarMuCommerce umożliwi pozyskiwanie dodatkowych funduszy dla CMM pochodzących od wirtualnych turystów, a także z odpłatnego udostępniania systemu eMarCon wszystkim zainteresowanym podmiotom. Muzeum liczy również na korzyści finansowe ze współpracy z hotelami, biurami podróży, restauracjami i innymi lokalnymi przedsiębiorcami, polegającej na wzajemnej promocji i wymianie usług. Pieniądze uzyskane w ten sposób zostaną przeznaczone na modernizację CMM, pozyskiwanie nowych eksponatów, a także organizację kolejnych, interesujących ekspozycji.

Całkowita wartość realizowanego projektu to 1,75 mln Euro. Jego polska część została wyceniona na 186 tys. Euro. CMM otrzyma 75% dofinansowania z programu Interreg III C, czyli 139,5 tys. Euro. Reszta tej sumy stanowi wkład własny muzeum, który na przestrzeni trzech lat będą stanowiły głównie wynagrodzenia pracujących przy projekcie osób zatrudnionych w muzeum. Oznacza to brak dodatkowych obciążeń finansowych w trakcie trwania projektu, poza tymi które instytucja ponosi na co dzień, realizując swoje zadania statutowe.

MarMuCommerce jest kontynuacją współpracy podjętej przez partnerów przy przedsięwzięciu eMarCon, które zaowocowało powstaniem oprogramowania do łatwego i sprawnego tworzenia wirtualnych wystaw. Partnerami projektu są instytucje zajmujące się morskim dziedzictwem kultury z Gdańska, Bremerhaven (Niemcy), Dunkierki (Francja), Barcelony (Hiszpania), Taranto (Włochy) i Portsmouth (Wielka Brytania), a także firmy konsultingowe, specjalizujące się w treningu przedsiębiorczości i zarządzaniu kulturą.

"Już w pierwszym projekcie Centralne Muzeum Morskie pokazało, że potrafi wykorzystać szansę, jaką stwarzają dla dalszego rozwoju fundusze unijne. Przystępując do MarMuCommerce muzeum potwierdza swoje zaangażowanie w międzynarodową współpracę, będąc doskonałym przykładem, na to jak dużo możliwości dla kultury niesie ze sobą członkostwo we Wspólnocie Europejskiej" - dodaje dyrektor dr Jerzy Litwin.

CMM ma zamiar podzielić się zdobytym doświadczeniem przy realizacji MarMuCommerce z innymi instytucjami kulturalnymi w Polsce.

Dołącz do dyskusji: CMM w MarMuCommerce

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl