SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Chevrolet Aveo samochodem roku

W rocznym rankingu Top Ten platformy mojeauto, który jest zestawieniem najbardziej popularnych modeli w internecie, w ubiegłym roku zwyciężył Chevrolet Aveo wyprzedzając w końcowej klasyfikacji Forda Focusa i Skodę Fabię

Ranking Top Ten, odzwierciedlający zainteresowanie Internautów poszczególnymi modelami, jest specyficznym rankingiem. Internauci głosują na modele nie świadomie, ich głosy są bowiem zliczane w czasie przeglądania udostępnionej przez mojeauto.pl unikalnej bazy danych zawierającej szczegółowe opisy samochodów nowych dostępnych na polskim rynku. Od grudnia zliczane są również "głosy" użytkowników portalu Onet.pl.

TABELA 1 - TOP TEN mojeauto.pl - najczęściej oglądane modele w 2004 r.
Miejsce Modele samochodów Punkty*
1 Chevrolet Aveo 46500
2 Ford Focus 44025
3 Skoda Fabia 39032
4 Chevrolet Lacetti 38506
5 Toyota Corolla 38345
6 Ford Mondeo 34698
7 Renault Megane II 29736
8 Honda Civic 26761
9 Skoda Octavia 26663
10 Toyota Avensis 26331
* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe

Mimo nienajlepszej atmosfery na rodzimym rynku motoryzacyjnym, wywołanej postępującym  spadkiem sprzedaży samochodów nowych, w minionym roku mogliśmy oglądać wiele znaczących premier. Z punktu widzenia rankingu Top Ten największe znaczenie miał majowy debiut marki Chevrolet. Choć marka ta nie była obecna w rankingu przez cały rok, to jednak najmniejszy jej model - Aveo - zdołał wygrać łączną klasyfikację, zdobywając "po drodze" czterokrotnie tytuły miesiąca. Aveo popularność zawdzięcza na pewno marce, która jednoznacznie kojarzy się z amerykańskimi autami. Do tego doszła przystępna cena (w momencie debiutu najtańsza wersja kosztowała 32.990 zł, teraz o tysiąc drożej), za auto, bądź co bądź nie najmniejszych rozmiarów, a także ciekawe wyposażenie.

Tuż za Aveo uplasował się Ford Focus, który przez długi czas był "pewniakiem" do zajęcia pierwszego miejsca. Trzy z rzędu tytuły samochodu miesiąca, obecność w ścisłej czołówce rankingu w każdym miesiącu (najgorszy wynik to szósta lokata) oraz popularność, jaką Focus posiada na polskim rynku, nie przełożyły się jednak na końcowe zwycięstwo. A zabrakło naprawdę niewiele. Podobnie, o lekkim rozczarowaniu można mówić w przypadku Toyoty Corolli i Forda Mondeo. Oba modele co miesiąc plasowały się w Top 10 i ostatecznie miejsce piąte i szóste, choć ujmy nie przynosi, nie jest też powodem do jakiejś specjalnej radości. A wszystko przez Fabię i większego z rodziny Chevroleta - model Lacetti. O ile Fabia (drugie miejsce wśród modeli pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy w Polsce) na trzecie miejsce zasłużyła sobie obecnością w czołowej dziesiątce w każdym notowaniu miesięcznym, to czwarta lokata modelu Lacetti, debiutującego na rynku w maju, jest zasługą dwóch pierwszych  i trzech drugich pozycji.

Trochę poniżej oczekiwań wypadł w podsumowaniu rocznym Renault Megane II. Wydawać by się mogło że duża liczba dostępnych wersji i naprawdę bardzo solidna pozycja na naszym rynku, powinna zagwarantować wyższą niż siódmą pozycję. Pozytywnym rozczarowaniem jest za to ósma lokata Hondy Civic, która jest chyba trochę niedoceniana w Polsce.

Wśród modeli, które pretendowały do pierwszej dziesiątki, kilkakrotnie pojawiając się w niej w ciągu roku wymienić należy Toyotę Yaris i Peugeota 307. Yaris (trzeci pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy) był aż czterokrotnie w Top Ten w ciągu roku, a Peugeot 307 trzykrotnie. Okazało się jednak, że to za mało, by ostatecznie znaleźć się w pierwszej dziesiątce roku 2004.

Wśród ubiegłorocznych premier na uwagę zasługuje na pewno Astra trzeciej generacji, która w sprzedaży pojawiła się pod koniec kwietnia i kilkakrotnie pojawiała się w Top Ten. Podobne debiuty z awansem do czołówki miały Peugeot 407 (trzecie miejsce w notowaniu czerwcowym), Citroen C4 (dwukrotna obecność) i Dacia Logan (pierwsze miejsce w grudniu). Ta ostatnia dopiero od tego roku jest "fizycznie" do nabycia. Z pewnością na uwagę zasługują także takie premiery jak BMW serii 1, Renault Modus czy nowa Skoda Octavia. W rankingu obie wersje Octavii były klasyfikowane oddzielnie. Gdyby jednak połączyć punkty obu wersji to Octavia znalazłaby się w pierwszej trójce.

Jak widać, zmiany w ofertach poszczególnych koncernów są szybko dostrzegane przez Internautów, co przejawia się dużą popularnością modeli, w momencie ich debiutu rynkowego (przede wszystkim Chevrolety, Dacia Logan, Peugeot 407 i Citroen C4). Inna rzecz to utrzymanie tej tendencji przez dłuższy czas oraz, co chyba najważniejsze, przełożenie jej na wzrost sprzedaży. Chevrolet, od maja, sprzedał łącznie na naszym rynku 3.614 aut, co plasuje go na 13. miejscu wśród wszystkich marek. Z drugiej strony, największy hit polskiego rynku - Fiat Panda - w rankingu Top Ten zajął dopiero 19. lokatę. Widocznie auto to jest na tyle znane, produkowane przecież w Polsce, że kupujący nie muszą specjalnie zapoznawać się z ofertą tego modelu. Może to też świadczyć o tym, jak inną grupą nabywców są Internauci: ich zainteresowanie idzie raczej w stronę samochodów trochę większych, za trochę większe pieniądze.


TABELA 2 - TOP TEN mojeauto.pl - najczęściej oglądane marki w 2004 r.
Miejsce Marka Punkty*
1 Ford 134073
2 Toyota 117085
3 Opel 108030
4 Renault 96422
5 Chevrolet 96399
6 Skoda 92918
7 Volkswagen 86195
8 Peugeot 81967
9 Mercedes 78277
10 Fiat 73605
* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe

Największe zaskoczenie w rankingu marek to oczywiście pozycja Chevroleta. Pod amerykańskim szyldem kryją się jednak samochody produkowane przez Daewoo, które zostało wchłonięte przez koncern GM. Zawiłości z nazewnictwem były spowodowane tym, iż w Polsce, jak i kilku innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej nadal sprzedawane były "stare" modele Daewoo, wytwarzane przez krajowych producentów na podstawie otrzymanych licencji. To samo auto oferowane u nas jako Chevrolet, na zachodzie Europy jeździło jako Daewoo. GM zdecydował jednak, iż nie wpływa to na zaufanie do marki Chevrolet i od tego roku Daewoo jest już sprzedawane na całym Starym Kontynencie właśnie jako Chevrolet.

W czołowej dziesiątce znalazły się wszystkie popularne w Polsce marki, choć niekoniecznie na analogicznych pozycjach do uzyskanych wyników sprzedaży. Fiat, który jest najlepiej sprzedającą się
marką w Polsce, a w Top Ten uzyskał dopiero dziesiątą pozycję, jest najlepszym tego przykładem. Skoda, druga na naszym rynku, jest w rankingu dopiero szósta. Prawdziwe powody do zadowolenia może mieć Ford Polska i to nie tylko z powodu zajęcia pierwszego miejsca w rankingu Top Ten. Jako jedna z dwóch marek, obok Hondy, z pierwszej dziesiątki najlepiej sprzedających się marek na polskim rynku uzyskała lepszą sprzedaż niż przed rokiem (+12,8%).

Całkowicie nową marką na polskim rynku jest Ssangyong. We wrześniu ten południowokoreański producent zaoferował polskim nabywcom kilka modeli samochodów terenowych.


TABELA 3 - TOP TEN mojeauto.pl - najczęściej oglądane auta dla firm w 2004 r.
Miejsce Model Punkty*
1 Mercedes Sprinter 7368
2 Mercedes Vito 7268
3 Ford Transit 6491
4 Volkswagen Transporter 5454
5 Skoda Octavia 4531
6 Fiat Ducato 3946
7 Volkswagen Caddy 3670
8 Toyota Corolla 3315
9 Skoda Fabia 3295
10 Ford Mondeo 3243
* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe

Dużo zamieszania w ciągu roku było z samochodami dla firm, czyli z tymi, od których można było odliczać cały VAT. W tym przypadku nasza akcesja w szeregi Unii Europejskiej wprowadziła duże zmiany. Po wejściu w życie nowej ustawy o VAT, zaczął obowiązywać przepis, który uzależniał możliwość zaliczania samochodów do firmowych od spełnienia kryterium tzw. wzoru Lisaka. Miał on regulować ten segment aut i wyrugować z rynku tzw. auta "z kratką". I choć faktycznie wiele modeli, do tego czasu oferowanych w wersjach osobowo-dostawcze, zniknęło z oferty producentów, to jednak nie wszystkie, a i koncerny dosyć szybko dostosowały swoją ofertę do nowych przepisów. To jednak nie był koniec z problemami interpretacyjnymi, jakie pojawiły się wraz z nową ustawą o VAT. Dopiero dodatkowe wyjaśnienia ministerstwa finansów wyjaśniły kwestię dotyczącą traktowania samochodów typowo ciężarowych, ale bez homologacji, samochodów specjalnych oraz możliwości odliczania paliwa od tego typu pojazdów.

W rocznym zestawieniu zwyciężyły jednak samochody typowo dostawcze, choć początkowo dominowały te "z kratką" (Focus, Mondeo i Fabia) i kilka z nich znalazło się w Top Ten. Cały rok był okresem zażartej walki pomiędzy dwoma Mercedesami (Sprinter i Vito), Fordem Transitem i całą gamą dostawczych Volkswagenów (Transporter, Caddy, LT, Caravelle). Dwie pierwsze pozycje zajęły Mercedesy, ale gdyby zsumować wyniki poszczególnych marek na pierwszym miejscu znalazłby się Volkswagen.

Dołącz do dyskusji: Chevrolet Aveo samochodem roku

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl