SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Ceny paliw nie powinny rosnąć

Istnieje szansa, że podwyżki cen na stacjach nie powinny być kontynuowane w następnym tygodniu, a jeśli wystąpią to już nie na większości stacji, co w mniejszym stopniu wpłynie na średni poziom cen w kraju, wynika z komentarza tygodniowego Biura Maklerskiego Reflex.

Średnie ceny detaliczne u poszczególnych dystrybutorów paliw.
 
 

  Euro 95 Superplus 98 ON LPG
PKN Orlen  4,61 4,85 4,4 2,29
St. Lotos 4,62 4,86 4,42 2,3
Koncerny 4,61   4,42 2,3
prywatni 4,57 4,81 4,37 2,27
średnia 18-11-2010 4,59 4,82 4,39 2,28

 

Poniżej komentarz rynkowy BM Reflex:

Zgodnie z kierunkiem zmian cen na rynku hurtowym z pierwszej dekady miesiąca w tym tygodniu odnotowaliśmy korekty cen paliw na stacjach w górę.  Średnio za litr benzyny Eurosuper 95 i oleju  napędowego płacimy więcej o 4 grosze na litrze więcej niż przed tygodniem, Superplus 98 podrożała średnio o 3 grosze na litrze, natomiast na niezmienionym poziomie pozostała cena LPG tj. 2,28 zł/l.

Aktualny średni poziom cen Eurosuper 95 wynosi 4,59 zł/l, Superplus 98 – 4,82 zł/l, a oleju napędowego – 4,39 zł/l.

W analogicznym okresie roku ubiegłego w detalu za Eurosuper 95 płaciliśmy 4,34 zł/l to o 5,8 % mniej niż obecnie. Ceny diesla były natomiast niższe aż o 14 % , natomiast LPG o 9 %.

Istnieje szansa, że podwyżki cen na stacjach nie powinny być kontynuowane na stacjach w następnym tygodniu, a jeśli wystąpią to już nie na większości stacji, co w mniejszym stopniu wpłynie na średni poziom cen w kraju.

Na rynku hurtowym w tym tygodniu przeważają spadki cen, w większym stopniu dotyczące olejów napędowego i opałowego. W piątek,19 listopada Eurosuper 95 kosztuje 3 499 PLN/m3 jednakowo w Orlenie i Lotosie. Tym samym w Orlenie  jest to cena równa cenie z piątku 12.11, natomiast Lotosie wyższa o 5 PLN/m3. Również na jednakowym poziomie kształtuje się dzisiaj cena oleju napędowego tj. 3 350 PLN/m3, ale zarówno w Orlenie jak i w Lotosie za diesel płacimy w hurcie mniej niż przed tygodniem odpowiednio o 35 i 59 PLN/m3. Spadki cen w hurcie powinny się utrzymać w krótkim okresie.

Pierwsza połowa tygodnia na rynku ropy naftowej upłynęła pod znakiem spadków cen, których zasięg objął poziom 82,96 USD w przypadku styczniowej serii kontraktów na ropę Brent w Londynie  i 80,06 USD dla grudniowej serii kontraktów na ropę WTI w Nowym Jorku. Korekta na rynku walutowym i osłabienie dolara w drugiej części tygodnia przełożyło się na powrót cen ropy Brent w okolice 86 USD ale szanse na dalsze zwyżki cen są już niewielkie. Jeśli piątkową sesję ceny ropy  zakończą w okolicach 86 USD, wówczas w skali tygodniowej wygenerowany zostanie silny poziom wsparcia w rejonie 83 USD poniżej którego rynek nie powinien spaść w kolejnych tygodniach. Bardzo prawdopodobne więc, że wraz z początkiem nowego tygodnia na rynku możemy zobaczyć zniżki cen rzędu 2 USD po czym w kolejnych dniach ceny mogą ponownie rosnąć  w okolice 86 USD a następnie 90 USD.

Poza osłabiającym się dolarem motorem napędowym zwyżek cen ropy w końcówce tygodnia  były rosnące notowania kontraktów na benzyny przed przyszłotygodniowym Świętem Dziękczynienia. Sezonowo rynek oczekuje w tym okresie zwiększonego  zapotrzebowania na benzyny w USA, tym bardziej że warunki pogodowe sprzyjają wyjazdom. Na rynku amerykańskim konsumuje się średnio w ostatnich miesiącach 9,1 mln bbl/d benzyn co stanowi ponad 42% ogólnoświatowej konsumpcji. Pozytywne okazały się również prognozy wzrostu gospodarki Indii – 9% średniorocznie w najbliższych latach. Indie obecnie są  trzecim największym po Chinach i Japonii konsumentem ropy w Azji, z tym, że wraz  Chinami wspólnie będą kreowały tempo wzrostu światowego popytu na ropę w najbliższych latach.

Międzynarodowa Agencja Energii zrewidowała w górę prognozy wielkości światowej konsumpcji ropy w tym roku. Według najnowszych prognoz światowy popyt na produkty ropopochodne w tym roku wzrośnie 2,3 mln bb/d (2,8%) w skali roku do poziomu 87,3 mln bbl/d, czyli 0,2 mln bbl/d więcej niż szacowano jeszcze miesiąc temu. Na rok 2011 MAE przewiduje dalszy wzrost konsumpcji w skali 1,2 mln bbl/d (1,4%).

Dołącz do dyskusji: Ceny paliw nie powinny rosnąć

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl