Artyści wspierają Polskie Radio w walce o abonament
Słuchacze Jedynki, Dwójki, Trójki mogą w przerwie między audycją a reklamą dowiedzieć się, co o idei Publicznego Radia oraz planach zniesienia abonamentu sądzą autorytety ze świata mediów i kultury.
Przed wyborami Donald Tusk zapowiedział, że jeśli PO wygra, zlikwiduje nielubiany abonament radiowo-telewizyjny. Po wygranej obietnicę podtrzymał między innymi szef klubu parlamentarnego Platformy Zbigniew Chlebowski. Przedstawiciele mediów publicznych i KRRiT protestują. Domagają się debaty w sprawie abonamentu pisze GW.
"Nie widzę powodu, żeby abonament znosić", powtarza na antenie poetka Julia Hartwig. Andrzej Mularczyk, pisarz i autor słuchowisk, przestrzega: "Jeśli media publiczne znikną to będzie największa strata nie dla polityków, ale dla narodu. (...) Abonament jest po to, żeby równoważyć napór kapitału".
Inni podkreślają wyjątkowy charakter publicznego radia. Prof. Wiesław Godzic, medioznawca: "Ogromnie lubię amerykańską frazę, która mówi, że intelektualistą jest ten, który słucha NPR (National Public Radio)". Młoda aktorka Paulina Holtz swoje uczucia opiera na zmysłach: "Dla mnie radio publiczne to smak i zapach dzieciństwa".
Głos zabiera też przedstawiciel muzyków: "Manipulowanie przy abonamencie w taki sposób, żeby go nie było, jest wylewaniem dziecka z kąpielą (...) w co uderzy, nie śmiem wątpić, w naród polski", straszy Jerzy Kornowicz, prezes polskiego związku kompozytorów polskich. Z kolei Daniel Olbrychski, aktor, twierdzi, że "niepłacenie abonamentu jest zawstydzające", ale tego nie robi, bo "za często zmienia adres".
Wszystkich wypowiedzi można posłuchać na stronach Polskiego Radia. Wśród 25 głosów jest tylko jeden na "nie". Wypowiada go posłanka PO Iwona Śledzińska-Katarasińska: "Nie chcemy abonamentu, tak jak go nie chcą Polacy, jako dodatkowego podatku, niezrozumiałego w momencie, kiedy się płaci za kabel, za platformę. Więc muszą być jakieś dodatkowe, teraz pytanie: jakie i skąd, ale to nie jest przesądzone".
Dołącz do dyskusji: Artyści wspierają Polskie Radio w walce o abonament