SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

2,9-3,5 mld zł na reklamy internetowe w Polsce, najszybciej rosną mobile, social media i wideo

Według prognoz IAB Polska w br. wydatki na reklamy internetowe w naszym kraju mogą wynieść 3 mld zł, a w przyszłym roku wzrosnąć do 3,54 mld zł. Najbardziej rosną nakłady na reklamy mobilne (trzykrotnie w skali roku) i w social media (dwukrotnie), a największy udział w rynku ma nadal display.

Analitycy IAB opracowali kilka prognoz rozwoju polskiego rynku reklamy internetowej w najbliższym okresie. Według pesymistycznej w br. jego wartość wyniesie 2,85 mld zł, a w 2016 r. - 3,07 mld zł, po wzrostach rok do roku w wysokości 6,9 i 8,4 proc. W wariancie bazowym tegoroczne nakłady osiągną poziom 2,90 mld zł, a przyszłoroczne - 3,23 mld zł (po wzrostach o 10,4-12,8 proc.). Natomiast prognoza optymistyczna zakłada, że w br. reklamodawcy wydadzą w sieci 3 mld zł, a w 2016 r. - 3,54 mld zł., przy wzrostach rocznych wynoszących 15,3-18,7 proc.

- Wyraźnie należy jednak podkreślić, że scenariusz dynamiczny zakłada optymistyczny splot kilku czynników, podczas gdy na sytuację polityczno-gospodarczą w regionie ma wpływ wiele mechanizmów, których dalszy rozwój jest trudny do przewidzenia - podkreśla Paweł Kolenda, dyrektor ds. badań w IAB Polska. - Prognozy Ministerstwa Finansów i Narodowego Banku Polskiego dotyczące indeksów PKB w drugiej połowie 2015 roku i w 2016 roku pozwalają zakładać utrzymanie się wysokiej dynamiki na rynku reklamy. Biorąc pod uwagę potencjalne kierunki jego rozwoju należy jednak pamiętać o możliwej dekoniunkturze gospodarczej zapowiadanej m.in. przez analityków Goldman Sachs. Spodziewają się oni trzeciej fali kryzysu - po zapaści na rynku nieruchomości w USA oraz rosnącym zadłużeniu gospodarek europejskich - która szczególnie może dotknąć spowolnione gospodarczo Chiny, Niemcy oraz rynki wschodzące, m.in. Polskę - analizuje.

W optymistycznym wariancie inwestycje w internecie w br. będą stanowić 25 proc. całego polskiego rynku reklamowego, a w przyszłym roku - niecałe 28 proc. Relatywnie najmocniej rokrocznie rosną wydatki reklamowe w mobile’u (trzykrotnie), social media (dwukrotnie) oraz na reklamy wideo (o jedną trzecią). Natomiast zdecydowanie najwięcej wydatków wciąż jest przeznaczanych na reklamy display - w br. ich wartość może sięgnąć nawet 1,5 mld zł.

- Wszystkie kluczowe formaty marketingu online - oprócz komunikacji opartej na poczcie elektronicznej, która notuje lekkie wyhamowanie - odnotowują wzrost - zaznacza Paweł Kolenda. - Największym beneficjentem jest reklama graficzna. Dotyczy to tak wideo online, jak i tradycyjnych formatów display, które rosną w tempie dwucyfrowym. Świadczy to o znaczącym wzroście nakładów na działania wizerunkowe w porównaniu z zeszłym rokiem, w którym (szczególnie w pierwszym półroczu) widoczne było wyhamowanie. Warto zwrócić też uwagę na bardzo dużą dynamikę formatów mobilnych, nie tylko za sprawą globalnych graczy z Doliny Krzemowej, ale również obserwowaną przez lokalnych wydawców. Mobile rośnie w tempie trzycyfrowym i prawdopodobnie dynamika ta w kolejnym roku utrzyma się na podobnym poziomie - opisuje Kolenda.

Według badania IAB AdEx, które IAB Polska realizuje razem z PwC, w pierwszej połowie br. wydatki reklamowe w polskim internecie wyniosły 1,45 mld zł, o 15,7 proc. więcej niż rok wcześniej.

Dołącz do dyskusji: 2,9-3,5 mld zł na reklamy internetowe w Polsce, najszybciej rosną mobile, social media i wideo

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl