1,84 mld USD na reklamy w Super Bowl
W ciągu ostatnich 20 lat, 200 różnych reklamodawców przeznaczyło w sumie 1,84 miliarda dolarów na reklamy w trakcie telewizyjnych relacji z Super Bowl - finału zawodowej ligi futbolu amerykańskiego.
Super Bowl to największe telewizyjne wydarzenie za oceanem. Co roku przyciąga ono przed ekrany rzesze telewidzów, a nadawane w jego trakcie spoty reklamowe są oprócz sportowej rywalizacji najczęstszym tematem spekulacji i przewidywań.
W latach 1988 - 2007, pięciu czołowych reklamodawców Super Bowl przeznaczyło na reklamy w sumie 659 milionów dolarów. Liderem są tutaj firmy Anheuser Bush i Pepsico, które umieszczały swoje spoty każdego roku i wydały na nie odpowiednio 274,2 i 192,8 miliona dolarów - informuje serwis Marketing Charts, powołując się na dane firmy badawczej TNS Media Intelligence. Pierwszą piątkę uzupełniają: General Motors (15-krotny reklamodawca, 77,1 mln USD wydanych na reklamy), Time Warner (11-krotny reklamodawca, 63,4 mln USD) oraz Walt Disney (8-krotny reklamodawca, 51,5 mln USD).
W ciągu ostatnich 20 lat, koszt jednego spotu wzrósł blisko czterokrotnie. W 2006 roku 30-sekundowa reklama kosztowała 2,5 miliona, ale rok później cena spadła do 2,4 miliona dolarów. W bieżącym roku transmisję z wydarzenia przeprowadzi stacja Fox, która według doniesień za każdy spot żąda już 2,7 miliona dolarów.
Jak wysokie są to stawki, niech świadczy fakt, że w porównaniu do przeciętnego kosztu komercyjnego czasu telewizyjnego w tzw. primetime, reklamy w trakcie Super Bowl są 17-18 razy droższe.
źródło: Marketing Charts
Dołącz do dyskusji: 1,84 mld USD na reklamy w Super Bowl